måndag 4 maj 2009

Skrin Dag 3

Skoldag.... Konstigt nog blir det mindre gjort när man har skoldagar än när man jobbar på helgerna eller kvällarna. Men det är mycket att planera inför skoloans öppna hus som ska hållas till nästa helg. Men lite har jag fått gjort på skrinet också.












Locket är nu utsågat ur lådan och gångjärn har satts på och det liknar nu mer ett skrin.











Det jag fruktar mest med att göra ett skrin är att montera fast gångjärnen. Det är mycket att tänka på och måste få ta sin tid, eftersom det lätt blir fel. Då jag har valt att jobba i ett väldigt hårt träslag som Vitbok så måste jag förborra hålen där jag ska skruva fast gångjärnen och sedan plugga igen hålet med ett mjukare träslag. Om detta inte görs kommer skruvarna garanterat brytas av strax under skallen då de är inte så stora och sköra.











Jag svarvade till en liten knopp som jag limmat på. Nu är skrinet som färdigt egentligen. Men jag har då tänk att ha ett lås på den också. Sen ska den oljas och sen är det klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar